Tuesday, 28 August 2012

SEKSA AKIBAT MENINGGALKAN SOLAT

Diriwayatkan bahawa pada suatu hari Rasulullah S.A.W sedang duduk bersama para sahabat, kemudian datang pemuda Arab masuk ke dalam masjid dengan menangis.

Apabila Rasulullah S.A.W melihat pemuda itu menangis maka baginda pun berkata,


“Wahai orang muda kenapa kamu menangis?”



Maka berkata orang muda itu,

Ya Rasulullah S.A.W, ayah saya telah meninggal dunia dan tidak ada kain kafan dan tidak ada orang yang hendak memandikannya.”






Lalu Rasulullah S.A.W memerintahkan Abu Bakar r.a. dan Umar r.a. ikut orang muda itu untuk melihat masalahnya. Setelah mengikut orang itu, maka Abu Bakar r.a dan Umar r.a. mendapati ayah orang mudah itu telah bertukar rupa menjadi babi hitam, maka mereka pun kembali dan memberitahu kepada Rasulullah S.A.W,


“Ya Rasulullah S.A.W, kami lihat mayat ayah orang ini bertukar menjadi babi hutan yang hitam.”




Kemudian Rasulullah S.A.W dan para sahabat pun pergi ke rumah orang muda dan baginda pun berdoa kepada Allah S.W.T, kemudian mayat itu pun bertukar kepada bentuk manusia semula. Lalu Rasulullah S.A.W dan para sahabat menyembahyangkan mayat tersebut.

Apabila mayat itu hendak dikebumikan, maka sekali lagi mayat itu berubah menjadi seperti babi hutan yang hitam, maka Rasulullah S.A.W pun bertanya kepada pemuda itu,

“Wahai orang muda, apakah yang telah dilakukan oleh ayahmu sewaktu dia di dunia dulu?”

Berkata orang muda itu,

“Sebenarnya ayahku ini tidak mahu mengerjakan solat.”

Kemudian Rasulullah S.A.W bersabda,

“Wahai para sahabatku, lihatlah keadaan orang yang meninggalkan sembahyang. Di hari kiamat nanti akan dibangkitkan oleh Allah S.W.T seperti babi hutan yang hitam.”





Di zaman Abu Bakar r.a ada seorang lelaki yang meninggal dunia dan sewaktu mereka menyembahyanginya tiba-tiba kain kafan itu bergerak. Apabila mereka membuka kain kafan itu mereka melihat ada seekor ular sedang membelit leher mayat tersebut serta memakan daging dan menghisap darah mayat. Lalu mereka cuba membunuh ular itu.


Apabila mereka cuba untuk membunuh ular itu, maka berkata ular tersebut,

“Laa ilaaha illallahu Muhammadu Rasulullah, mengapakah kamu semua hendak membunuh aku? Aku tidak berdosa dan aku tidak bersalah. Allah S.W.T yang memerintahkan kepadaku supaya menyeksanya sehingga sampai hari kiamat.”






Lalu para sahabat bertanya,


“Apakah kesalahan yang telah dilakukan oleh mayat ini?”

Berkata ular, “Dia telah melakukan tiga kesalahan, di antaranya :”

1. Apabila dia mendengar azan, dia tidak mahu datang untuk sembahyang berjemaah.
2. Dia tidak mahu keluarkan zakat hartanya.
3. Dia tidak mahu mendengar nasihat para ulama.

Maka inilah balasannya.

6 seksa di dunia

1) Allah mengurangkan berkat umurnya
2) Allah memanyahkan rezekinya
3) Allah hilangkan tanda/cahaya soleh dari wajahnya
4) Tidak akan mendapat tempat dalam islam
5) Tidak mendapat pahala atas amal kebajikannya di dunia
6) Allah tidak akan menerima doanya

3 seksa hadapi maut

1) Mati dalam keadaan amat dahaga
2) Mati dalam keadaan lapar
3) Mati dalam keadaaan hina

3 seksa di dalam kubur

1) Allah akan menyempitkan kuburnya dengan sesempit-sempit kubur
2) Allah akan menggelapkan kuburnya dengan segelap-gelap kubur
3) Allah akan seksa hingga hari kiamat

3 seksa dipadang mahsyar

1) Pada hari kiamat akan dibelengu oleh malaikat
2) Allah tidak akan memandangnya dengan pandangan ehsan
3) Allah tidak akan mengampunkan dosa-dosa orang yang meninggalkan sembahyang
4) Allah akan memasukkan mereka yang meninggalkan sembahyang kedalam neraka dengan azab seksaan yang pedih lagi keras

Dosa meninggalkan solat subuh
  •     Akan dimasukkan kedalam neraka selama 30 tahun akhirat bersamaan 60000 tahun dunia

Dosa meninggalkan solat zohor
  •     Sekali meninggalkannya,dosanya seperti membunuh 1000 umat islam

Dosa meninggalkan solat asar
  •     Sekali meninggalkannya,seperti meruntuhkan Baitullah (kaabah di Masjidil Haram)

Dosa meninggalkan solat maghrib
  •     Sekali meninggalkannya seperti berzina dengan ibu sendiri

Dosa meninggalkan solat isyak
  •     Sekali meninggalkannya Allah tidak reda orang itu tinggal dibumi dan berbumbungkan langit serta Allah tidak reda makan dan minuman yang ada dibumi dan langit

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca !

9 alasan bagi wanita yang enggan menutup aurat

Assamalualaikum kepada penerjah belogg Anis ni ,,, ehh btol ke eja belog tu ? '' salah lah '' ''ehh .. biar lah '' sje je nak buat ejaan blog tu dalam bahasa melayu ,, you ape tahu ,, ecehh ,,, jangan la lari , , , meh sini tgk ape yang Anis nk share kali ni ,,, sebab bende ni pon anda kena ambil tahu jugak tentang isu - isu terkini .. tapi hal yang akan anis sampaikan ni bukan lah isu atau tips, malah ini adalah hal yang selalu terjadi kepada sesiapa yang tidak menutup aurattt ,, dan . . .  bagi anda yang terasa bila baca blog ni ,>  maaf .. < , bukan nak sakitkan hati awookks - awokk sekalian , just ape yg Anis tulis ni hanya nak memperingatkn diri anda supaya anda tidak tersesat ke jalan yang salah dan tidak sepatutnya anda FOLLOW,, :)


di bawah adalah beberapa Alasan yang selalu diberi oleh wanita yang tidak menutup aurat :

1. Semua yang tutup aurat, kompem masuk syurga ke?
Awokkss, yang pasti, jika tidak menutup aurat, confirm masuk neraka.

2. Pakai jarang ke, ketat ke, itu hak kami. Kalau tak suka, jangan tengok.
Dah lalu lalang depan mata, suka tak suka pasti tertengok jugak. Adakah kita berani menjamin bahawa semua lelaki ajnabi mempunyai hati suci dan iman yang tinggi untuk menahan godaan syaitan?

3. Kami rasa apa yang kami pakai tak seksi. Terpulang kepada individu yang memandang kami.
Seksi atau tidak, kita tetap berdosa walaupun hanya menayang sehelai rambut.

4. Walaupun kami tidak bertudung, kami tetap sembahyang dan puasa.
Kita yakinkah bahawa ibadah kita itu sudah cukup untuk menjamin kita ke syurga?

5. Suka hati kamilah nak pakai macam ni. Kami tak susahkan hidup orang lain.
Anda sebenarnya telah menyusahkan bapa, suami, saudara lelaki dan anak lelaki anda dengan menarik mereka ke neraka bersama anda disebabkan mereka tidak menegur dan gagal mendidik anda.

6. Apa yang kami pakai, ini antara kami dengan Tuhan.
Berani cakap kat dunia. Berani ke cakap macam tu depan Allah nanti?! Lawan perintah Allah, neraka tempatnya.

7. Bukan kami tak mahu menutup aurat, cuma masih belum sampai seru.
Macam mana seru tu?! Nasihat yang diberi tu, seru lah tu. Nak seru macam mana lagi? Mati tidak mengenal usia. Takut tak sempat nak bertaubat nanti.

8. Takkan nak buat perubahan secara drastik? Slow-slow la.
Boleh ke cakap kat Malaikat Izrail nanti, "Tunggu la kejap. Lepak la dulu. Jangan ambil nyawa aku lagi"

9. Tutup aurat tu bagus, tapi kami tidak mahu hipokrit kerana tidak ikhlas melakukannya.
Kalau begitu anda sebenarnya memang hipokrit. Mengaku sebagai Islam, mengaku sebagai hamba Allah, mengaku sebagai umat Muhammad, namun segala suruhan agama, segala perintah Allah, segala pesanan Rasulullah, semuanya anda tak buat. Ikhlas tak ikhlas lain cerita, yang penting WAJIB buat!

saya pun bukan lah sempurna sangat ,, apa yang saya ckppkan ni hanya ingin mengingati sesama islam ye dokk ? kalau ikut cara barat sekali pun  .. nanti ke kubur jugak ken ,, tidak ada sesiapa pun yang dapat lari dari kematian .. dan takde orang klau bila dah nazak akan ckp '' aku nak enjoy dlu, lepas aku dah puas baru aku nak mati '' .. 

T.A.K.E  * A * N.OT.E.S 
Terima Kasih Kerana Sudi Membaca !

Friday, 24 August 2012

HoW tO Apply contact lense

hoolaa, holly Assalamualaikum semua :) dah lama tak updates blog ni ,, dah nk berhabuk dah :) heee , sebelum apa-apa , mesty kena :

Bissmillahirahmanirahimm . . . . . .

kali ni Anis nak share sikit ilmu didada .. kehkehh ,, konon lah :) dah tau kan apa yang Anis nk kongsikan kan ? sebab tajuk dah terpampang dekat atas tu :)


setiap wanita pastinya mengimpikan wajah yang cantik & menawan bagai awan :) hee , tapi ... topik ni bukan pasal wajah , tapi ,, pasal mata :D

fompuan ? memang tak lari dari menjaga kecantikan diri kan ?huhu ...  memang lah kena jaga , takkan nak biar je ade jerawat batu singgah dekat muka ,or muka hitam melegam macam kuali .. 

mereka ni (kaum pompuan) kalau ada cacat cela sikit kat muka mula lah kuat membebel sebab ade jerawat or muka hitam ..dan mereka kalau dah chomel tu memang suka menambah-nambahkan kecomelan diri ni , bila muka dah cun , putih melepak , check benda lain pulak yang perlu di-ejazz .. tup! tup ! mata nampak kusam dan layu je .. mulalah nak cuba pakai lense kan , 

dan . . . . . . .

bagi sesiapa yang baru nak start pakai lense tu , ni dia cara-cara yang patut anda follow nya, ingat ! jangan main redah - redah je nak pakai , lense ni pon ade undang-undang yang perlu diikutnya .. kalau salah pakai abis la mata anda .. !!! 

video

Anis tunjukkan video je lah , malas pulak nak menaip panjang leborr nye :) dan tips ni untuk sesiapa yang baru je nak cube pakainya , yang dah tau tu , kalau nak tgk jugak buat-buat je la mcm baru nak belajar pakai lense ni ye :) kikikiii 

bila dah SHANTIK tu , jgan pulak buat mata tu untuk pikat hati lelaki , satgi Anis bagi free2 penampo ,, ecehcehh ,, gurau je ,, terpulang lah anda nak buat apa pon dengan mata anda yepp :) jangan buat bola ping-pong sudaaa :)heehehe 



Terima Kasih Kerana Sudi Membaca !

Monday, 13 August 2012

5 HARI NAK RAYA :)

ASSALAMUALAIKUM , :D

sebagai pembuka kata,Anis nak beri sedikit Ucapan bersempena HARI RAYA yang akan tiba dalam masa 5 hari lagi :) bukan apa sebenarnya , anis nak minta maaf andaii kata terkasar bahasa dengan semua kawan-kawan anis :/

1 #


Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi
Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa
Dalam kelembutan lidah ada keterlanjuran kata
Dalam gurau senda tentu ada khilaf dan dosa
Mohon kemaafan untuk segala-galanya & Selamat Hari Raya
Ya Allah
Bulan Ramadhan yang mulia ini telah meninggalkan kami
Ampunkanlah dosa-dosa kami, sedekah kami & amalan yang telah kami lakukan
Berilah kami kesempatan untuk menyambut nikmat Ramadhan yang akan datang
Selamat Hari Raya Aidilfitri
Ukhwah yang dibina bagai seutas tasbih
Ada awal  tiada penghujungnya
Dicipta untuk mengingati Yang Maha Esa
Diratib demi mencari redhaNYA
Salam Aidilfitri Maaf Zahir & Batin

2#

Sungguh cantik kain pelekat, dipakai orang pergi ke pekan.
hari raya semakin dekat, silap dan salah mohon dimaafkan



 Ampun dan maaf andainya aku ini…

Terkasar bahasa dalam bicara
Tersilap bicara semasa bersama
Termarah yang tak kena tempatnya
Tertanya tak tentu hala..
Tersasul yang tak sengaja
Terpukul kat mana-mana
Terpekik kuat di telinga
Terhantuk terketuk di kepala
Terpinjam terambil harta & benda
Termoody tak semena-mena
Terumpat bila ada cerita,
Teremail benda yang tak sepatutnya kau terima
Termacam-macam yang kena-mengena.. ,,
Di hari yang mulia sepuluh jari ku hulurkan semua,
Memohon kemaafan atas segala dosa yang ada
Kerana aku masih bernama manusia
Pastinya tak lepas membuat dosa
Semoga dimaafkan,
Salam Aidil Fitri Maaf zahir & Batin







Terima Kasih Kerana Sudi Membaca !

Sunday, 12 August 2012

Raya ! Raya! :)


Haluuu,,Assalamualaikum,,
Wwey! Wey! Dah nak raya dah kita kan. Alhamdulillah. Dah beli ke baju raya ke blom ?kalau belom baik pergi borong cepat-cepat sebelum abis ,Sehelai pown jadi lah kenn. :-) Anis dah beli semalam. Jyeahh !! . nak tahu warna ape , anis punya baju biase-biase je , tak de lah bling-bling macm korang kan , simple je :) warna Meroon dan hijau petronas ,, :) 
semalam borong sakan anis yep ,, bnyk duit nak kena keluar ,tapi takde la banyak mane sangat sebab semalam shopping baju raya Anis je , yang lain semua dah beli awal-awal , cuma anis je lambat sikit , biasa lah pompuan , mesti bnyak yang nak beli kn ! contohnya 


#Baju kurung {moden,cotton,kebaya, dll}

#Kasut tinggi , atau yang biasa
#Tudung liplap-liplap
#barang perhiasan 

baju korang brape helai ? mesty berlambak kan ? anis 2 je , sebab balik kampung tak gerak mane-mane pon ,bnyak masa anis luangkan dekat rumah je , so baju biasee - biase je,, 


Anis tahu niat korang bila raya nanty , mesty nak kutip duit raya banyak-banyak ken ? alah tak payah cakap pon Anis dah tahu , tapi bagi sesiapa yang umurnya makin meningkat seperti Anis ni , memang sah!sah duit raya kureng kan ,, dh tahu dah , bdak-bdak kecil dah memang tentu dapat bnyak kan , tapi adik-adik sedara anis semua jeles jgk dengan Anis sebabnya setiap kali g beraya mesty Anis dapat RM10 ! RM10 !RM10 JE ,tak macam yang lain dapat RM1 ! RM1 ! RM1 , SIAN dak-dak ye ,,, walaupon RM1 , bila kumpul lama - lama bnyak jugak kan , so don't Be Jelous kay kanak-kanak ribena :) kehkehh :) 


Akhir kata dan ucapan Anis kepada sahabat-sahabat sekalian yang lagi termenung terfikir sesuatu or nak balik kampung cepat2 dan sewaktu dengannya ,


SELAMAT HARI RAYA ,

MAAF ZAHIR DAN BATIN :) 
MAKAN BANYAK-BNYAK BILA DAH RAYA NANTI ,:D

kutip duit raya bnyak - bnyak lepastu belanja Anis :D 
heee :D
Terima Kasih Kerana Sudi Membaca !

Tuesday, 7 August 2012

GITAR ! GITAR ! nAK gitar

ayoo , sakit hati pulak bila setiap kali Anis denga lagu mesti banyak yang memperanankan alat muzik Gitar ni , adush , jeles nii :P Anis ni dah la minat dengan gitar , kalau boleh nak main setiap hari , tapi  gitarnya takde :/ siannnn :( memang la anis ni tak pandai main gitar , tapi kita kena lah belajar dari awal hingga ke akhir yedok ?

Gitar ? sape kata gitar ni lelaki je yang main ? pompuan pon hade la :) nk bukti ? ni tgk dibawah :P


 YuNa OH~~ yUna :)
nampak ta dia pegang ape dekat tangan dia tu ? nampak kan ? kalau tak nampak tu buat-buat nampak je lah ye :) hah ! tgk , yuna pon main gitar ape  ? best je dia main , dulu bukan main meletop lagi bila keluar lagu baru , sekarang sunyi je , bunyi cengkerik pon boleh dengar ,hee :) 


NaJwA Oh~~ nAjWa LaTtIf 
ni artis yang kedua muncung dengan penampilannya sendiri dengan bermain gitar , :) mulanya beliau menyanyi di Youtube je , skrang dah jadi artis dahh :) meletop eh skrang :) 



AiNaN ~~oh AiNan TasNeem 
kenal tak gadis yang Anis tunjuk diatas ni ? cun saja bak kata ''SLEEQ'' , beliau baru bergelar artis pada beberapa bulan yang lepas  , dengan cara yang sama seperti NL , beliau juga pada mulanya muncul di YouTube  , setelah orang ramai yang minat dengan lagu ciptaannya ''AKU SUKA DIA'' , beliau telah pon diiktiraf sebagai Artis YouTube , sama la macam NAJWA LATTIF td :) 


haaa , kenapa ? tak percaya ? tak percaya sudah , pi balik , :P haha , gurau-gurau ,, alahh ,, jangan la majok ...pijak kang ? :P cuba meneliti ketiga-tiga artis tersebut , apa yang sama dan apa yang berlainan ? yang samanya , semua pakai tuduung ,, uummm bagoss sangat ,, hee :) dan mereeka ketiga-tiga menyanyi dengan iringan Gitar :) pandainya diorang main kan ? nak je Anis mintak suruh dia ajarkan :) 


kesiannn ~~ kesian ~~ kesian ~~~ 

kenapa kesian ? sebabnya , tak dapat main gitar ,, :/ haha , tu je ponnn ponn :P haha :D

tata : ~ ) 


Terima Kasih Kerana Sudi Membaca !

Sunday, 5 August 2012

TELATAH KANAK - KANAK :)

assalamualaikum , :) hi smua , kali Anis nak kongsikan crita tentang telatah kanak-kanak yang membuatkan hati anis ni tertawa dengan perangai diorang semua :) comel je perangai :) Anis ni memang dari kecil lagi memang suka dengan budak/budak , tp baru skarang anis nak post tentang kanak-kanak yang comel dengan bakat dan macam-macam lagi :)

ni dia Video Telatah kanak-kanak yang akan anis share kan untuk anda semua :)



video






comey anak ini...sejuk perut ibu mengandung... untung ibu bapa di akhirat kelak... sedangkang kanak-kanak pon pandai sembahyang inikan pula orang dewasa , jadi contohilah kanak-kanak ini :) walaupon masih kecil , beliau telah dididik dengan penuh didikan Agama :)









Terima Kasih Kerana Sudi Membaca !

Saturday, 4 August 2012

GaJi ?nak beli Apa ?

hey :) assalamualaikum :)

dimulakan dengan bismillah , disudahi dengan Alhamdullillah :) hehe , sebelum tu :


Bismillahirahmanirahim :)


hari ni dah masuk 15 hari dah kita berpuasa kan ,, tak sangka pulak :) seronoknya ,, lagi 2 minggu nak raya  :) tapi Anis tak berapa yakin yang tahun ni best macam tahun-tahun yang lepas , sebabnya suasana dah berubah , dulu masa kecik-kecik memang selalu berjalan kaki pergi rumah orang satu kampung semata-mata nak kutip duit raya , haha :) teruk benor perangai ,, (perangai tak malu ) :D

tapi perangai ta malu tu pon sebab ikut sedara Anis :) dia lagi ta malu ,, hah :) tapi sekarang dah jadi Anak dara dan meningkat umur Remaja ni , memang langsung tak bergerak kaki nk pergi jalan2 :) hanya pergi rumah sedara mara je , tu pon waktu malam :) haha  ,, seronok je rasa :)

2 MINGGU NAK RAYA ? segala persiapan belum Anis buat :) rasanya minggu depan kot beli barang raya :) shopping sakan la kan :) nantikan la baju raya warna apakah yang akan anis pakai dipagi raya nanti :) hehe ,,


KERJA ?  YUPp . cakap pasal kerja , Gaji bila nak dapat ? haha ,, takde la , gurau je :) tak silap anis , minggu depan dapat gaji kot , , , insyaallah lah :)


DAPAT GAJI NAK BELI APA ? 


HMM,,,, nak beli apa yerk ? buntuh ni ? beli acceseries je la kot , tapi sebenarnya , ikutkan hati ni , nak beli guitarr :) yelahh ,, guitarr : ) mesti best kan bila dapat main guitar :) tapi malangnya , anis tak tau sangat nk main guit4r ni , yelah , nak tahu code nya punya lah susah kan :) tapi kena lah belajar dengan orang yang PRO & expert main guitar :) dan , di fikiran anis Akhir-akhir nie timbul persoalan mengenai Hukum Memetik Gitar  .


JOM, ! baca hukum bermain guitar ,, :) 



Tidak ada sebarang nas yang menyebut tentang gitar dengan jelas didalam hadith2 soheh. Kerana itulah berlaku khilaf dikalangan ulamak2 tentang hukum bermain gitar ini.

Ada yang mengharamkannya sama sekali samada menyebabkan lalai atau pun tidak.
Ada yang mengharuskannya dengan alasan tidak memberi sebarang kemudaratan.

Pendapat setengah ulamak pula mengharuskan bermain dengan syarat :


1. Untuk sekadar hiburan sendiri sahaja.

2. Tidak bercampur dengan perkara2 yang haram seperti dadah, perempuan atau seumpamanya.
3. Tidak dijadikan sebagai sumber pendapatan.
4. Tidak lalai daripada kewajipan dan tidak menyebabkan orang lain jadi lalai.

Jika  ingin bermain juga maka pendapat terakhir ini adalah elok untuk di ikuti. Janganlah sampai tak hadir ke surau dan masjid untuk belajar agama disebabkan oleh permainan. Hiburan diharuskan oleh Islam hanyalah untuk menghilangkan rasa jemu atau bosan bukannya dijadikan perkara penting dalam kehidupan.

Jika hanya berhibur tapi tak pernah hadir ke masjid dan surau untuk solat dan belajar agama maka jelaslah ini adalah hiburan yang diharamkan oleh Islam.

penjelasan dari

 USTAZ AZHAR IDRUS :) 


guitar oh guitar , anis memang minat sangat nk petik guitar ni , tapi tak yakin dapat beli dimana :/ dan kalau anis ta dapat beli guitar ni , ikutkan , nak beli acceseries je, dan selebihnya anis akan menabung :) simpan untuk masa depan yep :) 


KENAPA MINAT GUITAR ? 





Anis minat guitar sebabnya Anis suka tgk NAJWA LATTIF bermain guitar , sebab anis tgk macam seronok pulak bila tgk dia bermain guitar :) tu yang teringin nak main ,, bila dengar NL main guitar mesti Anis rasa anis tengah main guitar jugak , seronok je rasa:) tapi itu angan-angan je :/ tapi tak pe la , anis boleh gunakan gaji anis kepada yang lebih bermanfaat lagi :) mungkiin Anis akan ajak someone keluar :) pergi tgk wayang ke :) beli belah ke :) dan macam-macam lagi :D

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca !

Friday, 3 August 2012

5 MAKANAN PENYEBAB KANSER

HI , ASSAAMUALAIKUM SEMUA .... :)

kali ni Anis nak share tentang penyebab kanser , dan anda sudah semestinya perlu mengetahuinya bagi mengelak kejadian ini berlaku kepada diri anda sendiri ,,

Kanser merupakan penyakit berbahaya yang paling ditakuti oleh kita semua. Sebut kanser semua macam risau tapi berapa ramai yang alert dengan penyakit kanser? Hari ini, saya nak berkongsi beberapa makanan yang anda boleh elak dan cegah dari awal.ini adalah jenis-jenis makanan yang boleh menyebabkan Kanser ! :


HOTDOG :




Mengandungi terlalu banyak Nitrate dan kanak-kanak sebolehnya makan tidak lebih dari 12 hot dogs sebulan. Kalau anda ketagih juga nak makan Hot Dogs, cuba beli jenis yang tidak ada kandungan Sodium Nitrate.




DAGING YANG DIPROSES : 






 Juga mengandungi banyak kandungan Nitrate dan mengandungi kandungan lemak tepu yang menyumbang pembentukkan kanser selain meningkatkan risiko serangan jantung.




DONUT :
HAA ! mesti korang tgk donut ni dalam hati terliur nak jugak makan donut yang sebegini :) donut sememangnya sedap , tetapi Berkemungkinan Donut ini merupakan jenis makanan yang paling teruk menyumbang kepada kanser. Ia diperbuat daripada tepung, gula dan juga minyak yang dihidrogenasikan dan kemudiannya digoreng dalam minyak yang amat panas.




KENTANG GORENG : 



Seharusnya dipanggil kancer-fries dan bukan french fries. Kentang goreng juga seperti donut yang dibuat daripada ‘hidrogenated oils’ dan digoreng dalam suhu yang amat tinggi. Kentang goreng juga mengandungi acryl amides salah satu bahan penyebab kanser.


KEROPOK,SNACK DAN BISKUT :



Juga diperbuat daripada tepung dan gula. Ia juga mengandungi ‘Trans-fat’.


HMM ,tapikan , kalau semua benda yang kita nak makan dan suka makan ,dan ia tak boleh dimakan , lebih baik tak payah makan apa2 , just makan nasi dan lauk pauk nya ,, sebabnya semua benda yang kita suka , ada je yang yang boleh dimakan dan tanda2 yang sukar diterima ,, hmm ,,nasib badannn :P 











Terima Kasih Kerana Sudi Membaca !