Wednesday, 4 September 2013

Gatal tekak ? cara nak merawat Gatal Tekak .

sejak kebelakangan ni , Anis sering mengalami masalah gatal tekak . seksa jugak nak menanggung sampai batuk slow2 pun tak hilang-hilang . biasanya batuk tu kena lepas dengan sekuat hatinya.baru dia hilang & ghaib :P

Gatal tekak yg anis alami ni pelik sikit , dia akan automatiknya datang bila time exam & ada test dekat skolah & tuisyen . tak kira juga dimana pun anis berada,janji suasananya kena sunyi sepi , mmng confirm serangan GT ni datang ..

Dipendekkan cerita , semalam ... cikgu dekat skolah suruh buat test sebb tak lama lagi dah nak PMR , so anis pun focus lah dekat kertas soalan yang diberi , tiba-2 tekak ni rasa lain macam je . rasa mcm ada habuk dekat tekak ni ha , lepas tu automatik batuk trus . perasaan masa tu malu yg teramat sbb orang lain tgh focus buat test , tapi anis sorang je trbatuk-2 . seksa jugak nak menahan batuk tu .. then apa lagi , anis pun lepaskan jugak batuk tu kuat-kuat .. dah tak pikir malu apa dah , janji batuk & gatal tekak tu hilang .

then balik skolah , anis pun terus meng-google cari tips , akhirnya jumpa satu tips dari klik sini , so dapatlah anis tahu cara-2 melegakan gatal tekak :


so , siapa yang nak tahu mcmne merawat gatal tekak , boleh baca sini :

1. Ambil segelas air panas,campurkan satu atau dua perahan limau nipis dan empat camca kicap masin .minum 3 kali seminggu sebelum tidur . kalau boleh jangan buat penuh dalam gelas tu, buat 2/3/4 cm je dari gelas tu :-)

2.Sekiranya tekak anda gatal dan anda sukar bercakap, jangan ‘ ahem ‘ untuk melegakannya. 
Memaksa tekak untuk batuk boleh mencederakan peti suara dan menyebabkan suara menjadi garau , amaran daripada pakar University of Michigan.

3.Mudah untuk melegakan tekak ialah dengan meneguk secawan air. 
Ingat air sangat penting dalam tubuh badan kita.


untuk pengetahuan anda semua , perahan limau nipis dan kicap masin itu sebenarnya sedap .. dia masam-2 gitu . . . anis slalu tak cukup bila buat .. sbb anis mmng suka makanan yang masam2 ni  . first time masa mama anis suruh buat pun , anis rasa mcm tak sedap ... actually sdap rupanya .. haha yummy . 





Terima Kasih Kerana Sudi Membaca !

Sunday, 4 August 2013

Raya Hampir Tiba ? ? ?

serious ? lagi beberapa hari nak raya ? ? ? *tampar pipi sekuat & selajunya *
mcm tak percaya raya dah nak dekat ... rasa tak puas menjalankan ibadah puasa selama sebulan ... sedih rasa ramadhan dah nak tinggalkan kita .. yelah , belum tentu tahun hadapan kita still hidup ... walau macam mana pun , raya ttap akan muncul ... so mcmne dengan persediaan hari raya ? ada dah beli baju lip lap lip lap tak ? huhu

tapi apa-apa pun ......

Dengan Ini , saya Anis Farisya , dikesempatan ini mengucapkan

SELAMAT HARI RAYA

kepada seluruh umat islam di muka bumi ini ,
disertakan maaf andainya :

terkasar bahasa ,
termarah yang tak tersengaja atau memang sengaja *gelakjahat*
terkatai mengada-ngada
termoody tak semena-mena
tergelak yang mengalahkan pontianak mengilai
tersasul tiba-tiba
dan banyak lagi

mohon ampun dan maaf dari korang yang mengenali diri anis ataupun tidak .. even kenal dalam dunia Blog ni , anis tetap nak mintak maaf dengan korang kalau anis ada salah dengan korang ...

Buah cempedak Diluar pagar,
Ambil Galah tolong jolokkan,
Saya Blogger Baru belajar ,
Kalau salah tolong perbetulkan :)

Assalammualaikum :-)







Terima Kasih Kerana Sudi Membaca !

Sunday, 21 July 2013

Cara menghilangkan Sedu di bulan puasa

Assalammualaikum ,

Now, i got a new tips to share with you all :P
 tip ni pun , anis dapat tahu dari kawan baik anis , sebab baru-baru ni anis tersedu time nak gerak pi skolah ... lepas sahur lah kiranya . so dia bagi tahu anis caranya .. so, korang pun boleh lah nak try :-) 

Semua orang mesti pernah alami sedu sedan ni kan ? tapiiiii .........

 Tahukah anda bagaimana nak hilangkan sedu ni ?
kalau tersedu pada hari biasa senang je minum air . tapi macamne kalau sedu time lepas sahur ? pulak tu dan habis waktu sahur & tak boleh nak telan-telan air dah ... telan air liur banyak mana pun tetap tak berkesan pun kan ??.

dibawah ni anis sediakan beberapa cara mcmne nak hilangkan sedu sedan ni , so korang boleh amalkan bila ia berlaku dengan diri korang ...

1. 
Tarik nafas dan tahan selama 10saat .. kemudian hembuskan perlahan-lahan .. insyaallah berhasil :-)


PUNCA-PUNCA :

1.Menelan terlalu banyak udara
2.Terlalu banyak ketawa
3.makan makanan terlalu banyak dalam masa yang cepat ( gelojoh )


Terima Kasih Kerana Sudi Membaca !

Thursday, 18 July 2013

SEGMEN DOODLE PEPLUM RAYA !




Moh ler kite menjoin & merajinkan diri di bulan puasa ni untuk join Segmen yang awesome lagi BOoM kEDebAboOm ni :)

{ Detail doodle Pilihan Saya }
Pilihan corak tudung : #16
Baju dan kain : ungu gelap| pink lembut 
lapisan peplum & tali pinggang : pink | putih / pink 
kasut : hitam



*Detail*
- Corak tudung (pilih corak yang diberi atau cari sendiri)
- Baju & kain (sama warna, satu warna sahaja)
- Lapisan peplum & tali pinggang (sama warna, satu warna sahaja)
- Kasut

Pilihan corak tudung:


Tarikh mula : 18/07/2013
Tarikh tamat : 25/07/2013

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca !

SYAWAL GIVEWAY BY SYAZLIA & FD ^^

yuhuuu.... korang :) anis join GA dari miss syazlia & FD :) hopefully terpilih .. Aminn :)


Assalamualaikum.


klik banner untuk join

Senarai hadiah:
Peplum tribal x 3, skirt lycra x 1, pashmina x 1, shawl x 1, brooch x 3, topup RM10 x 2, topup RM5 x 3, duit Raya RM20 x 2



Terima Kasih Kerana Sudi Membaca !

SEGMEN FIRST MINI GIVEWAY BY LIYANA JASMI

 Assalamualaikum dah hello, bloggers !
Anis join GA ni ::) hopefully terpilih dalam senarai 90 pemenang yg dicari oleh liyanajasmi



FIRST MINI GIVEAWAY BY LIYANA JASMI

Korang ! Join lah giveaway pertama Liyana ni ! Senang je syarat-syaratnya ! Ada banyak hadiah yang boleh dimenangi.


90 pemenang dicari !

Cara penyertaan pun senang je ! Hehehe. Jadi, korang tunggu apa lagi tu ? Jom join !


TARIKH TUTUP PENYERTAAN : 28 JULAI 2013


Terima Kasih Kerana Sudi Membaca !

Wednesday, 17 July 2013

KISAH PELAJAR UIA BERMIMPI BERJUMPA DENGAN BAGINDA RASULULLAH S.A.W

Assalammualaikum ,
Dah lama anis menyepi , skrang anis nak kongsikan satu kisah yang baru sahaja anis lihat videonya .
ia mengenai kisah seorang pelajar UIA yang bermimpi bertemu dengan Baginda Rasullullah S.A.W . Mungkin ada yang pernah melihat video tersebut didalam youtube .
kisah ni sememangnya akan membuat korang menitiskan air mata . Anis yang pertama kali menonton videonya pun sebak sehingga menitiskan air mata ...


Masyaallah , bertuah kak syamimi dapat peluang berjumpa dgan Baginda Rasulullah S.A.W .
Rasa sungguh hina diri ini..Allah pilih dia untuk berjumpa Rasulullah.kisah ni sangat menginsafi diri ini.Allahuakbar.Selawat dan Salam keatas Baginda Rasulullah.Allahummasolli Ala Saidina Muhammad.

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca !